keskiviikko 3. joulukuuta 2008

Jumalainen näytelmä (for ladies only)

Olen ihastunut Lisa Huntin (!copywright!) jumalattariin. Aika mielenkiintoista, että kautta historian sen aamuhämäristä asti kulttuurit kaikkialla ovat uskoneet ja luottaneet naisjumaliin siinä missä – ja jopa enemmän kuin – miehiin. ( Jumalattaria on ollut kai helpompi lähestyä kuin pitkin poikin mytologian maita ja mantuja sotimassa ja siementämässä hilluvia miesjumalia… ) Ja muutenkin jumalattarissa on jumankauta enemmän munaa! Tässä esimerkiksi kreikkalaisten ylijumalatar Hera:



Tämä rouva taas on huilun ja auran keksijä, sodan- ja viisaudenjumalatar Athena:


Tältä näyttää Kaaoksen Tytär, maaäiti Gaia:


Ja tässä on kelttiläinen kodinjumalatar Danu:

She-who-hears-the-weeping-of the world, armon ja myötätunnon jumalatar Kuan Yin:
Meksikolainen muutoksen ja rakkauden jumalatar Xochiquetzal auttaa kaikkia niitä, jotka uskaltavat perhosen lailla luopua tutusta ja turvallisesta elämästään voidakseen syntyä uuteen.
Egyptiläinen taivaanjumalatar Nut ei epäröi tanssia alasti... ja hyvä niin, sillä tämä tanssi valaisee maailman yötä.


Näitä naisia minä ihailen. He ovat juuri sellaisia jollaiseksi itsekin toivoisin tulevani: viisaita, rohkeita, lempeitä muttei mitään nössöjä... naisellisia, sensuelleja , seksikkäitä. Katselin näitä koko yön ja olin kuin puulla päähän lyöty: tätä kaikkea voin minäkin olla - ja kaiken itseluodun sonnan alla oikeasti olenkin - ihan vain siksi, että olen nainen. Kyllä olen hyvään seuraan päässyt! (Ja huomasitteko muuten, että yksikään näistä ihanista naisista ei ole mikään kukkakeppi?)

Ei kommentteja: