sunnuntai 30. marraskuuta 2008

Tyhmyyttä vastaan (itse jumalatkin taistelevat turhaan)

Joskus aikuinen mies voi olla niin tyhmä että oksettaa.

Olen nyt viikon urheasti syönyt, kulkenut suoraan päin syvintä helvettiä ja sitä mitä 15 vuotta olen eniten pelännyt... ja sitten mies tulee uimasta ja kertoo naureskellen nähneensä naispuolisen tuttavamme, jonka "ei todellakaan pitäisi käyttää bikineitä." (Ja tämä tuttava ei edes ole mikään läski, vaan aivan normaali ellei jopa jokseenkin hoikka.) Siis haloo: ei kahta viikkoakaan siitä kun tunnustin hänelle että minulla on syömishäiriö, ja sitten hän menee ja sanoo jotain niin totaalisen tyhmää! Tällaista on sattunut ennenkin, joka kerta se on laukaissut aggressiivisen "kuihdutuslaarin" jossa eletään viikko lähes pelkillä porkkanoilla ja ruisleivällä, jossa on pari suolakurkkua päällä... ja voi pee kun olisi helppoa lähteä samaan syöksykierteeseen taas kerran... mutta enpäs ruvennutkaan! Vaan avasin suuni ja puhuin... sanoin suoraan kuinka paniikkiin hänen puheistaan jouduin, kuinka paljon pelkään että minusta tulee lihava lehmä eikä hän rakasta minua enää. Kävi ilmi ettei hän viimeksi ollut ymmärtänyt kuinka vakavasta asiasta on kysymys ja miten sairas olen... meillä oli loppujen lopuksi oikein hyvä keskustelu. Kerroin jopa porkkanoista! Hän olikin ihmetellyt, miten joku voi "pitää porkkanoista niin paljon", että syö puolen kilon pussillisen päivässä... Nyt olen siis menettänyt senkin salaisen laihtumisaseeni; enää en voi paeta porkkanoihin, tyrmätä näläntunnetta niillä ja nauttia petollisesta onnentunteesta, kun luuranko tulee yhä näkyvämmin esiin. Sovimme että enää ei porkkanoita tähän taloon osteta. Kaksi kolmasosaa minusta on hysterian vallassa: hirveää, ei porkkanoita! Mutta se kolmas kolmannes riemuitsee - se joka on päättänyt parantua. Olen siis riisunut porkkanapanssarin, seison alasti muutoksen tuulessa, palelen ja pelkään. Ja hyvä niin, tai parempi ainakin kuin tämä vanha helvetti. Tahdonvoima, se sama joka sai minut laihtumaan, on nyt käännetty ympäri ja valjastettu parempaan käyttöön: Jumankauta tähän typeryyteen tulee nyt loppu!

Ei kommentteja: